Pennteckningar från 2016 - 2019


De flesta av dessa teckningar finns antingen i Out of This World - Teckningar, drömmar, det omedvetna eller Andeblomma. Några har förklaringar.
Bokmärken:
Tre kompositionsexempel.
Hur saker kopplas undermedvetet. Tre teckningar som kommit ur Bibeln.






 


 
 




         
 



 





 
               

   
Förklaring                             






 

  
       

 

   
     Lite om hur jag tecknar

 











 


        

Förklaring          

 

     






     

 

 

             
 

                     Dröm utifrån bilden.        

 



 










 
Kompositionsexempel. Komponera medvetet eller omedvetet.

Jag gjorde teckningen 31/7 -18. Den sommarens näst varmaste dag i Karlstad, med 31 grader. Det var verkligen plågsamt, tryckande i min lägenhet, vilket jag ville få till i bilden. Men jag hade ingen tanke på hur jag skall få till det, utan tecknade intuitivt utifrån min formkänsla. Då jag kände att jag ville luta den ena flamlinjen på högra sidan alltmera snett in mot ansiktet tänkte jag att det kanske var fel. Efteråt såg jag att jag omedvetet gjort det samma som Majane Satrapi gjort medvetet med omslaget till seriealbumet Kyckling med plommon. (Eller den som gjort omslaget.)
Då jag nyss läste om boken undrade jag över omslagsbilden. Först ett tag senare fattade jag att det är
utifrån handlingen som mannen är gjort  instängd med tryck in ovanifrån - förstärkt med den röda, sneda linjen från ryggen.
Historien är lysande uttänkt och tecknad. En musikers liv ligger i hans stränginstrument, en tar. När den går sönder, och han inte finner någon som kan ersätta, beslutar han att svälta ihjäl sig. Vi får följa honom, dag för dag, tills han dör på åttonde dagen. Därför stämmer den instängda och tryckande kompositionen.
(P.S. 21/5 -23: Jag har f.ö. själv köpt mig en tar nu.)



 


 
 
Marc Chagall är en mästare på att göra kompositioner och färgval som förstärker känslan i motiven. I målningen The Praying Jew (Rabbi of Vitebsk) ger V-kompositionen en känsla av att det lyfter.
 

 





 
Om man sett Bette Davis' hållning på film kan man kanske känna igen att det blivit hennes underkropp där ini rummet. Oavsiktligt blivit likhet. Utifrån ett par av filmerna i boxen kan det lilla t.h. tänkas vara ett barn fött i hemlighet.
Skuggningen i en teckning som denna är gjort med en penna som är 0,05 mm.


Omedvetet blivit motsvarande ett mord i filmen Allt detta och himlen därtill.

 



Två teckningar influerade av Betty Davis-filmer. Mera bildanalys.

Här är en märklig liten teckning från april 2019 med för mig ovanligt mycket känsla av narrativt drama. Det beror på att jag de senaste dagarna hade sett en box med Bette Davis-filmer. Senast I detta vårt liv, som har rätt obehaglig handling.
Ett delat ansikte kom in p.g.a. det delade ansiktet i I ramen April (finns här), plus ett delat ansikte på Reuters. Annars är det all filmdramatik som påverkat.
Mannen t.v. ser ut att kasta en stor skugga uppåt. Jag har inte avsett det, men det är så jag nyss hade sett stora skuggor mot väggar användas dramaturgiskt i ett par av filmerna. Sedan är han på väg att gå in i ett mörkt rum med något otäckt. Det ser ut att vara precis innan två världar krockar. Känslan framhävd av att högra sidan är annorlunda bearbetat.

När jag först ritar fyrkanten jag skall teckna i finns ibland någon punkt inom den, och i några teckningar har jag utgått från en sådan slumppunkt. I teckningen nedanför var det punkten precis utanför fyrkanten t.h. Jag ritade först en cirkel runt, så att det i effekt blev som ett öga. Jag har inte tänkt att det funnits "en person" där när jag sedan gjort teckningen, utan igen har det blivit som det är beroende på undermedvetna kopplingar, som jag först sett i efterhand.
Jag hade nyss sett en väldigt dramatisk Bette Davis-film som heter Allt detta och himlen därtill. Bette Davis spelar guvernant för en hertig. De blir förälskade och hertiginnan beter sig ruggigt mot dem. Hertigen pressas över gränsen på slutet och mördar sin fru. Omedvetet är det det jag här tecknat. Näven i luften och blicken riktat mot punkten utanför fyrkanten. Dessutom en liten figur som tycks sticka mot formen/"kroppen" med "ögat". Att man inte ser någon riktig figur stämmer med att filmscenen inte visar att hertiginnan slås. Ingen bild på henne.
Kompositionen:
Precis som med klimatförändringsteckningen ovanför har jag omedvetet gjort en komposition som stämmer med dramaturgin. Diagonaler ger dramatik, och kompositionen ballanserar inte, utan det hela är på väg ramla ur ramen åt höger.
Marc Chagall har komponerat två bilder med Adam och Evas fördrivning ur paradiset på detta sätt. De är på väg att halka ur bilden åt höger. Se den ena bilden här.
Då jag 1986 gick på konstfack i Oslo, och verkligen var i kris, gjorde jag åtminstone ett par abstrakta bilder som hade samma kompositionsoballans. Omedvetet överensstämmande med hur mitt liv kändes.

 
 

 
        
    




Se mina bibelillustrationer från 2016. (En från 2019.) De flesta finns i Out of This World.
Nästan alla pennteckningar på hemsidan är frihandsteckningar, men bibelillustrationerna är det inte. (Inte heller teckningen bredvid t.ex.)

  



 


 

   Hur saker kopplas undermedvetet i mitt ritblock. Tre teckningar som kommit utifrån stycken i Evangelierna.
 


 



 
Förklaring ur Out of This World - Teckningar, drömmar, det omedvetna:

Innan den blommande handen på förra sidan [Den nedanför.] hade jag gjort den på nästa sida. I blocket finns den efter mitt första försök på att få till en bibelillustration, som är bilden över. [Den vänstra här.] Jag har inte tänkt på kopplingen till Bibeln då jag
gjorde handen, men den är uppenbar.
Det senaste jag hade läst var Johannes 15, som börjar:
"Jag är det sanna vinträdet, och min Fader är vingårdsmannen. Var gren i mig, som icke bär frukt, den tager han bort; och var och en som bär frukt, den rensar han, för att den skall bära mer frukt."


Den övre teckningen finns även i boken Pangea - Andarnas hus. Se
Två teckningar utifrån Johannesevangeliet


 
Jag förstod först mot slutet, eller då jag var klar, att teckningen över kommit ur beskrivningen av den blinde som får synen i Johannes 9. Jag hade nyss läst det.
Det är samma kapitel som Bibelillustrationen i exemplet nedanför är gjort till.

Efter att ha tecknat ett tag fattade jag att bilden över kom utifrån det jag nyss hade läst i Bergspredikan, Matteus 6:1-4:

"Tagen eder till vara för att öva eder rättfärdighet inför människorna, för att bliva sedda av dem; annars haven I ingen lön hos eder Fader, som är i himmelen.
Därför, när du giver en allmosa, så låt icke stöta i basun för dig, såsom skrymtarna göra i synagogorna och på gatorna, för att de skola bliva prisade av människorna. Sannerligen säger jag eder: De hava fått ut sin lön. Nej, när du giver en allmosa, låt då din vänstra hand icke få veta vad den högra gör, så att din allmosa gives i det fördolda. Då skall din Fader, som ser i det fördolda, vedergälla dig."

 



       




Ett par andra exempel på hur saker kopplas undermedvetet.



T.v. är den ena halvan av en sida i mitt block, där flera saker kopplats undermedvetet, båda i Bibelillustrationen överst och sedan i teckningen under. Det finns i Out of This World. Läs det här.






     





     




Intill
de två teckningarna bredvid finns i blocket andra teckningar som hör till förklaringen av de. Bl.a. en Bibel. Jag har inte lagt ut det, men det finns i Out of This World.
Här är förklaringen, ur boken. (Början ligger på sidan med Bibelteckningen.):

...
The Jesus and Mary Chain har gett association till evangelierna. Här bredvid Bibeln [på sidan] finns i blocket teckningen t.h. En sorts häst, med ”helig kupol”, hoppar in i dimma/döden. Bredvid det under finns teckningen jag fick impulsen att signera ”tim”. Jag lyssnade bl.a. på låten Reverence, som börjar med raden ”I want to die just like Jesus Christ.” ”Kupolhästen” hoppar in i döden/andra sidan.
Teckningen under har också fått en heliglysande kupol, som fortsätter uppåt. Jag fick alltså impulsen att signera den "tim", och en sekund frågade jag mig varför, innan jag gjorde det. Jag lyder ju generellt dessa impulser.
Den självklara associationen är en nonsensanimationsserie jag gjorde kring 2009, som hette Tiny Tim’s Romance. Det var det första jag hade på min YouTube-kanal. Men då jag gjort teckningen kunde jag inte se att det andra plottret pekade dit, utan jag tänkte om "Tim" kommit in förde att det var namnet på killen min engelska flickvän (kring 1986) var ihop med innan mig. Någon dag senare såg jag att plottret visst associerat till animationsserien. Jag har skrivit att jag älskar kajorna, och att jag är värd kärlek. Bredvid något som bara har kommit att likna ett stearinljus står det: "Så mycket jag skulle ha kunnat älska, men aldrig får." I det sista avsnittet av Tiny Tim’s Romance sitter Tim och Tiny Tina vid ett bord med stearinljus, och det slutar lyckligt. Innan är det allt möjligt totalabsurt. Tiny Tims sperma lagras t.ex. i frysen i affären där han jobbar. I efterhand kunde jag se att något fallosliknande reser sig upp mot kupolen. Kupolen associerar till kyrkor.


 



 
     Tillbaka till Konst

     Teckningar ur Andeblomma och andra.
      


Se teckningar från 2014 - 2017.



  
 


  

    ©Torger Berstad | www.lanterna.nu